این رویدادها، برنامههای آموزشی بلند مدتی هستند که به منظور افزایش دانش و مهارت مخاطبان در زمینههای مرتبط با کسبوکار برگزار میشوند. موضوع این دورهها از مباحث پایهای مانند MBA یا تشکیل و رهبری تیم تا موضوعات جزییتری همچون مارکتینگ متنوع هستند. به منظور افزایش مهارت مخاطبان، در کنار دانش تئوری، تمرین عملی هم انجام میشود که گاهی به صورت مدت مشخصی کارآموزی در سازمانهای همکار برگزارکننده و گاهی به صورت پروژههای شخصی است. دورههای ترمیک و دورههای مهارتآموزی نمونههایی از این رویدادها هستند.
دورههای ترمیک: برخی دانشگاهها یا موسسات آموزشی که خدماتی با سطح کیفی بالا و مدرک معتبر ارائه میدهند، دورههایی برگزار میکنند که بیشباهت به برنامه آموزشی یک ترم دانشگاه نیست. حتی ممکن است مانند آزمون ورودی دانشگاهها، سازمان متولی هم برای پذیرش شرکتکنندگان آزمون برگزار کند یا نمونه کار و رزومه درخواست کند تا با غربال افراد از کیفیت برنامه خود مطمئن شود.
موضوع این دورهها اغلب جامع است و شامل سرفصلهای متعددی است که توسط مدرسان مختلف ارائه میشود. مباحث و تعداد ساعتهای هر مبحث از پیش مشخص است، کلاسها به صورت مرتب طی یک یا دو ترم و در ساعت و روز مشخصی برگزار میشود و اغلب در پایان مدرک یا گواهی شرکت در دوره ارائه میشود. مدارس کسبوکار و مدیریت (MBA) چنین هستند.
دورههای مهارتآموزی:
سایر برنامههایی که با هدف آموزش مهارتی خاص و کاربردی برای کارآفرینان برگزار میشود در این گروه قرار میگیرند. در این دورهها، توانمندسازی شرکتکنندگان بیش از گواهی پایان دوره ارزش دارد. دورههای مهارتآموزی اغلب در حیطههایی برگزار میشود که کسبوکارها برای موفقیت خود به آنها نیاز دارند، مانند مارکتینگ، مذاکره و فروش، تبلیغات، سئو، طراحی تجربه کاربری، برنامهنویسی و غیره.
این دورهها با هدف افزایش تواناییها و مهارتهای کارآفرینی مخاطبان برگزار میشوند. چون این مهارتها بدون تمرین به دست نمیآیند لازم است که علاوه بر آموزش تئوری، فعالیت واقعی برای راهاندازی کسبوکار تمرین شود. این تمرینها در بسیاری از موارد میتوانند بر روی ایدههای اصلی تیم انجام شوند و در نتیجه در انتهای دوره شانس ایجاد کسبوکارهایی که بتوانند به بقای خود ادامه دهند نیز افزایش مییابد. در حدود 50 ساعت آموزش تئوری و بیش از 150 ساعت فعالیت گروهی حداقل زمانی است که یک چنین دورهای باید داشته باشد.
دورههایی مانند آنچه گفته شد بیشتر برای افرادی که واقعا میخواهند کارآفرین شوند و کسبوکار خود را راهاندازی کنند کاربرد دارد. این دورهها تشابه زیادی نیز به برنامههای شتابدهی در شتابدهندهها دارند ولی تفاوتهای زیربنایی بین این دو وجود دارد.
درباره برگزاری این دورهها باید به این نکته توجه داشت که اگر به جنبه فعالیت عملی دوره توجه کافی نشود تاثیرگذاری و نتایج آن به شدت افت خواهد کرد. از سوی دیگر هزینههای برگزاری این دورهها زیاد است که برگزارکنندگان باید به نحوه تامین مالی دوره نیز توجه دوچندان داشته باشند. نکته حائز اهمیت دیگر، انتخاب شرکتکنندگان در این دورهها است. شرکتکنندگان باید واقعا مایل باشند کارآفرین شوند. افرادی که هنوز از انتخاب خود به عنوان کارآفرین شدن مطمئن نیستند علاوه بر هزینهای که خود به هدر میدهند، وقت و انرژی شما، آموزشگران و منتورها را میگیرند در حالی که میتوانستید به دیگران کمک بیشتری کنید.
با وحود هزینهها و مدت زمان بیشتری که این دورهها نیاز دارند، برای افراد در یک سازمان بسیار مناسب هستند. به عنوان مثال اعضای هیئت علمی یک دانشگاه یا کارمندان یک شرکت خصوصی میتوانند مخاطبان مناسبی برای این رویدادها باشند.






دیدگاهتان را بنویسید